آژانس تبلیغاتی هورتاش: عرصه تبلیغات برای همه کسب و کارها بویژه آنهایی که منابع مالی کمتری دارند، یک عرصه سخت و چالش برانگیز بوده است. استراتژی تبلیغات مهمترین نکته‌ای است که می‌‌تواند مشکلات آنها را کاهش دهد.

استراتژی تبلیغات جواب این سوال است که چرا در تبلیغات برخی موفق و برخی با شکست مواجه می‌شوند؟ چرا تبلیغات بعضی از کسب و کارها بیشتر از بعضی دیگر دیده می‌شود؟

استراتژی تبلیغات برنامه‌ای است که برای قانع کردن مشتری به خرید کالا یا خدمات به کار می‌رود.

عناصر اصلی استراتژی تبلیغات می‌توانند اینها باشند:

  • خود محصول و مزایای آن
  • مشتریان و خصوصیات آنها
  • مسیرهای جایگزین برای آگاه کردن مشتریان از محصول
  • بهینه سازی انتخاب مشتریان با توجه به بودجه

اهمیت داشتن استراتژی تبلیغات؛ روش‌ها و نیازها

چه نوع رسانه تبلیغاتی‌ای باید استفاده کرد؟

  • فضای تحت وب (اینترنت).
  • فضای مجازی ( ایمیل، شبکه‌ها، اینستاگرام، تلگرام و …)
  • نشریه و روزنامه و بولتن­‌های.
  • رسانه­ای مانند تلویزیون و رادیو.
  • محیطی مانند بیلبورد، فضاهای مترو و اتوبوس­‌ها.
  • نمایشگاه­های و همایش­ها.
  • چاپ کاتالوگ
  • چاپ بروشور

البته اینکه برای تبلیغات کسب و کار کوچک خود از کدام یک از موارد بالا استفاده می‌‌‌‌‌کنیم بستگی به تعریف محصول و بودجه تعیین شده برای آن دارد.

با وجود تمام این موارد باید گفت برای تبلیغات کسب و کارهای کوچک فرصت‌های زیادی وجود دارد، اما باید توجه داشت کجا هزینه می‌کنید. بنابراین باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید به چه مکان و زمان و ابزاری علاقه دارد تا راحت‌تر شما را ببیند.

جایگاه بازاریابی ایمیلی در تعیین استراتژی تبلیغات

اهمیت بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهای کوچک هنوز به درستی درک نشده است. این روش بازاریابی، یک ابزار مفید و مقایسه‌پذیر جهت برقراری ارتباط با مشتریان گذشته و فعلی ارائه می‌کند.

آن طور که به نظر می‌رسد، اکثر کسب و کارهای کوچک جهت بازاریابی، انرژی زیادی را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنند.

هرچند که طبق برآوردها، بازده بازاریابی ایمیلی در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی سه برابر بیشتر است. می‌توان از سرویس‌‌های رایگان بازاریابی ایمیلی از جمله stant Contact و Mailchimp استفاده کرد.

انعقاد قراردادهای دولتی فرصت رشد کسب و کارهای کوچک

دولت‌ها برای شرکت‌هایی که کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شوند، قراردادهای مخصوصی را در نظر می‌گیرند.

کسب یک قرارداد دولتی می‌تواند جریانی مداوم و پایدار از درآمد ایجاد کند که قدرت همکاری با سایر مشتریان را افزایش خواهد داد.

در صورتی که بتوان یک قرارداد دولتی کسب کرد، میزان درآمد نسبت به ریسک حاصل شده، زیاد خواهد بود.

اهمیت داشتن استراتژی تبلیغات؛ روش‌ها و نیازها

توسعه استراتژی “بیانیه جایگاه”

استراتژی‌های رسمی ‌تبلیغات، بر مبنای بیانیه جایگاه تعیین می‌شوند. بیانیه جایگاه، واژه‌ای تخصصی در حوزه بازاریابی و تبلیغات و به این معناست که محصول شرکت در کجا قرار گرفته، چه تفاوتی با کالا و خدمات رقیبان دارد و چگونه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که مفهوم آن “محصول” است.

مفهوم محصول، ارزش‌هایی که کالا یا خدمات ارائه می‌دهد و چارچوبی را که در آن جا می‌گیرد، معرفی می‌کند. بنابراین مفهوم محصول برای چاقوی شکار، با دمپایی روفرشی ابریشمی‌ صورتی که در تاریکی برق می‌زند، خیلی فرق می‌کند!

مشتری هدف

مشتری هدف، ترکیبی گیج کننده از افراد زیاد است. در مرحله اول شامل فردی است که در نهایت محصول ما را می‌خرد. بعد از آن، شامل افرادی می‌شود که در شرایط خاصی تصمیم می‌گیرند که چه محصولی باید خریداری شود!

در آخر، شامل کسانی است که بر خرید محصول تاثیر می‌گذارند. در حقیقت، صاحبان مشاغل کوچک که به مشتریان خود نزدیک هستند، احتمالا می‌‌دانند دقیقا چطور آژانس تبلیغاتی را در مورد مشتری هدف راهنمایی کنند.

رسانه ارتباطی

بعد از اینکه محصول، محیط مربوط به آن و مشتری هدف مشخص شدند، مسیرهایی که می‌توان به مشتری دسترسی داشت (یعنی رسانه‌های ارتباطی) باید ارزیابی شوند.

کانال‌های اصلی ارتباطی:

  • چاپی: روزنامه ‌ها (روزانه یا هفتگی) یا مجلات
  • شنیداری: رادیو ی FM و AM
  • ویدئویی: ویدئوهای تبلیغاتی، فروش تلویزیونی
  • شبکه جهانی اینترنت
  • ایمیل مستقیم
  • تبلیغات محیطی: بیلبورد، تبلیغات روی وسایل حمل و نقل عمومی

هر کدام از این کانال‌ها مزایا و معایب و الگوهای قیمت مخصوص به خود را دارند. بنابراین مرحله‌ای مهم در استراتژی تبلیغات توجه به این نکته بسیار مهم است که “چگونه با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم، بهترین ابزار را انتخاب کنیم تا مناسب‌ترین پیام را به بیشترین تعداد مشتریان برسانیم.“

بهترین استراتژی تبلیغات

اهمیت داشتن استراتژی تبلیغات؛ روش‌ها و نیازها

  1. مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

خیلی از کسب و کارهای کوچک، کمپین‌های تبلیغاتی هدفمندی ندارند، در حالی که مشخص کردن مخاطب هدف یکی از مزایای اولیه تبلیغات آنلاین است.

  1. تبلیغات خود را ارزیابی و پیگیری کنید

خیلی از کسب و کارهای کوچک اصلا نمی‌دانند آیا تبلیغات‌شان نتیجه دارد یا نه. پلتفورم‌های تبلیغات آنلاین مانند Google AdWords و فیس بوک، اطلاعات زیادی درباره تبلیغات شما در اختیارتان قرار می‌دهند و این به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا تبلیغات‌تان اثری دارد یا نه. ولی این بدین معنی نیست که لازم نیست به شخصه تبلیغ خود را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید، اما بدین معنی است که می‌توانید برای قدم‌های بعدی خود تصمیمات سریع تری اتخاذ کنید.

  1. بدانید که چه زمانی باید تبلیغ کنید

در نگاه اول، تبلیغ در تمام سال و اختصاص دادن بودجه مشخصی به صورت ماهانه برای این کار به نظر عاقلانه می‌رسد، اما امکان ندارد بتوانید در تمام سال به یک شکل و با یک نوع استراتژی تبلیغ کنید.

بهتر است همیشه پول بیشتری برای هزینه تبلیغات در زمان‌های اوج فروش کنار بگذارید.

  1. خوب برندسازی کنید

آیا مشتریان می‌توانند تبلیغ شما را بر مبنای متن، تصاویر، انتخاب رنگ، لوگو یا حروف چاپی در یک نگاه تشخیص دهند؟

به مرور زمان، مشتریان طرح تبلیغ شما را شناسایی کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. شاید وسوسه شوید هر بار که تبلیغ جدیدی می‌سازید برند خود را تغییر دهید؛ اما این کار باعث گیج شدن مخاطبان شده و در بلند مدت تاثیر خود را از دست می‌ دهد.

  1. از منابع خود به خوبی استفاده کنید

همه می‌دانیم که رتبه بندی در جست وجوهای اینترنتی چقدر اهمیت دارد، اما شاید شما زمان و منابع کافی برای اینکه مطالب جدید و خلاقانه برای وب سایت خود تهیه کنید، نداشته باشید. در چنین مواقعی، بهترین فرصت است تا از خدماتی مانند Google AdWords و Bing Ads استفاده کنید تا بدون اینکه نیازی به بهینه سازی مطالب و کلمات کلیدی خود داشته باشید، در نتایج SERP در جایگاه‌های بالا ظاهر شوید. اگر بودجه کافی برای تبلیغ دارید اما وقت برای تهیه محتوا ندارید، می‌توانید از این منابع استفاده کنید.

  1. در مکان‌های مناسب خودتان را به نمایش بگذارید

داشتنِ تصورات زیاد در مورد مشتریان هدف، خطرناک است. به عنوان مثال، اگر برنامه رادیویی‌ای است که از آن خوشتان می‌آید و تصور می‌کنید مشتریان شما هم آن را دوست دارند، عاقلانه نیست هزینه زیادی صرف تبلیغات در برنامه رادیویی کنید.

تبلیغات محلی

یکی از استراتژی­‌های مهم در تبلیغات، تعریف جایگاه است. این­که محصول ما در کجای بازار قرار دارد و تمایز آن نسبت به رقبا و سایر محصولات دیگر چیست و این­که نحوه توزیع و دسترسی آن چگونه است. مفهوم موجود در تعریف جایگاه محصول را، مفهوم محصول می‌‌­نامند. یعنی ارزش و چهارچوبی که کالا در آن جای دارد. بنابراین مفهوم محصول دلیل انتخاب شکل و متن تصویر و محتوای تبلیغات است. مثلا تبلیغات شامپوی سر با تبلیغات روغن موتور در عنوان و شکل و متن بسیار متفاوت است.

10 روش ارزان و موثر برای تبلیغ کسب و کارهای کوچک

  • از شبکه‌های اجتماعی موجود غافل نمانید.
  • در همایش‌ها حاضر شوید و مشتریان جدیدی پیدا کنید
  • شرکت و نوع کسب و کار خود را در محل شرکت خود تبلیغ و معرفی کنید.
  • از فاکتور فروش خود به عنوان زمینه ای برای تبلیغ استفاده نمایید.
  • از سیستم جوابگویی تلفنی خود برای تبلیغ استفاده کنید . تبلیغات کم هزینه2
  • بجای لباسهای معمولی و مختلف از لباس‌های فرم استفاده کنید
  • از بسته بندی و نحوه ارائه محصول به مشتری جهت تبلیغ استفاده کنید
  • به مشتریان خود جایزه بدهید.
  • از تکنیک بازاریابی مشترک با همکاران استفاده کنید.
  • از مشتریان خود نظر سنجی کنید

اهمیت داشتن استراتژی تبلیغات؛ روش‌ها و نیازها

تاکتیک‌های کم هزینه

شبکه‌های اجتماعی

به عنوان یک ابزار بازاریابی رایگان، شبکه‌های اجتماعی می‌توانند روزنه‌های تبلیغاتی را برای شما بگشایند. شما می‌توانید، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کسری از ثانیه به هزاران مخاطب دسترسی داشته باشید.

هرچند برخی از شبکه‌های اجتماعی امکان استفاده از تبلیغات گسترده را در ازای پرداخت مبلغی در خدمت شما قرار می‌دهند، این تنها امکانی اضافی است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اگر به درستی صورت گیرند، در طولانی مدت شما شاهد رشد تجارت خود خواهید بود.

بازاریابی پیامکی

شاید فکر کنید ما بر روی این روش از بازاریابی تعصب داریم، اما بازاریابی پیامکی بهترین روش تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک به شمار می‌آید. تنها لازم است، صدها یا هزاران پیامک را برای اعضای خبرنامه خود ارسال کنید و در چند ثانیه شاهد بهبود تجارت خود باشید.

برنامه‌های ارجاعی

بهتر است مردم را از طریق تبلیغ‌های شفاهی به محصولات خود معرفی کنید. اگر شما صاحب کسب و کار جدیدی هستید، این روش می‌تواند در جذب مشتری بسیار به شما کمک کند.

هنگامی‌ که می‌خواهید چنین روشی را برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، در ابتدا مطمئن شوید که روش‌های آمار و گزارشگیری دقیقی دارید.

همیشه مشتریانتان را به خاطر وفاداری و تلاش‌هایشان ستایش کنید، اما هیچ وقت بی دلیل به آنها تخفیف ویژه ندهید.

رضایت مشتریان

تلاش کنید به هر نحوی رضایت مشتریان خود را به دست آورید. این کار میزان وفاداری آنها را نسبت به برند تجاری شما افزایش می‌دهد.

اگر مردم در جایی از تجارت شما تعریف بشنوند، مطمئنا علاقه بیشتری برای استفاده از محصولات و خدمات شما خواهند داشت.

جمع بندی

تبلیغات چیزی نیست که آن را اجرا کنید و سپس فراموشش کنید. باید نگاهی به آن داشته باشید و در زمان مناسب آن را به اجرا درآوردید.

یک روش بازاریابی برای همیشه و برای همه کسب و کارها موفق نیست، بنابراین روش‌های بازاریابی خود را مرتب عوض کنید و در استفاده از این روش‌ها خلاق باشید.

به عنوان یک صاحب کار کوچک، شما باید اهمیت بودجه و برنامه ریزی مالی را درک کنید. اگر شما نتوانید مخارج بازاریابی و تبلیغات خود را کنترل کنید، شانس‌های بسیاری را از دست خواهید داد.

هنگامی‌ که مخارج شما از کنترل خارج شوند، برگشتن به مسیر گذشته بسیار سخت خواهد بود. با این حال، چه چیزی بازاریابی پیامکی را ابزاری ویژه می‌سازد؟

با بازاریابی پیامکی شما می‌توانید نتایجی را که می‌خواهید با پایین‌ترین هزینه دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه “تصمیمات غلط و روش‌ های درست بازاریابی موفق” یا وارد بخش “وبلاگ” شوید

 

#استراتژی_تبلیغات #شبکه_های_اجتماعی #تبلیغات_موفق #روش_های_تعیین_استراتژی_تبلیغات #مشتری_هدف #هورتاش