آژانس تبلیغاتی هورتاش: رویکرد بازاریابی 360 درجه ریشه در فلسفه بازاریابی جامع دارد و در حال حاضر یکی از پرتحرک‌ترین رویکردها در بین برندها است. اما دقیقاً کدام یک کارزار 360 درجه است و چگونه می‌توان یک کار را انجام داد؟

کمپین بازاریابی 360 درجه ایده کاملی برای خلاقیت در بین عناصر ترکیبی بازاریابی برند است که برای پیاده سازی استراتژی برند طراحی شده است.

به عبارت ساده، یک کمپین بازاریابی 360 متمرکز بر برقراری ارتباط یک پیام ثابت از طریق همه عناصر ترکیبی بازاریابی است.

محصولات جدید راه اندازی می‌شوند و برندهای محصولات قدیمی ‌تغییر یافته یا گسترش می‌یابند تا در استراتژی موقعیت یابی برنامه ریزی شده قرار بگیرند.

این کمپین شامل یک رویکرد بازاریابی تبلیغاتی یکپارچه است که در آن همه دستگاه‌های تبلیغاتی آنلاین، آفلاین و تلفن همراه به روشی مؤثر برای برقراری ارتباط پیام مشخص شده استفاده می‌شوند.

محصولات در کمپین 360 درجه معمولاً با قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. البته این عرضه بستگی به طیف تجاری آن محصول در بازار دارد.

چرا کمپین 360 درجه؟

علاوه بر این دلیل ساده که جمعیت زیادی در بازار وجود دارد و صاحبان کالا مجبورند به نوعی برای همه آنها ایده‌ای داشته باشند، چند دلیل دیگر وجود دارد که برندها در یک فعالیت بازاریابی 360 درجه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کمپین تبلیغاتی چه اهمیتی دارد؟

جایگاه برند

جایگاه برند، فضایی است که یک برند در مغز مشتریان برای خود باز می‌کند که در تعامل مشتری با برند ساخته شده است. اگر یک برند قصد دارد موقعیت تجاری خود را تنظیم یا تغییر دهد، تنها انتشار یک تبلیغ تلویزیونی یا یک آگهی در روزنامه کافی نخواهد بود.

یک نمونه عالی از استفاده از کمپین 360 برای تغییر نام تجاری Old Spice است. این شرکت به عنوان یک برند برای نسل‌های قدیمی‌دیده می‌شد و مجبور بود از 360 کمپین بازاریابی برای استفاده مجدد خود استفاده کند.

نکات کلیدی بازاریابی 360 درجه

استراتژی برند

تعیین استراتژی یکی از بزرگترین وظایف هر برند است. این فرایند مورد استفاده برای ایجاد مبارزات بازاریابی 360 درجه حتی قبل از رویکرد بازاریابی 360 درجه اهمیت دارد.

سنگ بنای کمپین بازاریابی 360

آن چیزی کمپین‌های تجاری را از برنامه‌های نه چندان مهم جدا می‌کند، هدف و رویکرد 360 درجه یکپارچه برای به دست آوردن نتیجه است.

محصولی با عملکرد ضعیف را زنده کنید

برخی برندها از روش 360 درجه برای احیای جایگاه نه چندان مناسب محصول استفاده می‌کنند. این معمولاً به این دلیل انجام می‌شود که شرکت مدت طولانی تمرکز خود را بر بازاریابی محصول معطوف نکرده است.

پیاده سازی کمپین 360 درجه

ایده کمپین 360 درجه بسیار بیشتر از بازاریابی یکپارچه “رسانه ای” است و شامل استفاده از هر نوع عنصر بازاریابی برای ارسال پیام مشخص شده به مخاطب هدف است.

کمپین 360 درجه‌ روی سودآوری، افزایش تعامل یک برند با مخاطب و هدف متمرکز تلاش می‌کند.

فرض کنید شما با شعار “به او تعطیلات رویاهایی خود را بدهید” تبلیغاتی را با هدف سرمایه گذاری منتشر کرده‌اید.

اما وقتی مشتری به جستجوی این کلمه کلیدی در اینترنت می‌رود، وب سایت(بیشتر بخوانید) شما به هیچ وجه قابل مشاهده نیست.

بعلاوه حتی یک صفحه وب نیز به طور خاص برای این کمپین طراحی نشده‌ است، در این شرایط بازاریابی شما چقدر موفق خواهد بود؟

یک کمپین بازاریابی 360 نیز بر توسعه صفحه فرود و سرمایه گذاری در جستجوگرها تمرکز می‌کند.

این امر نه تنها توجه مخاطبان را به شما جلب می‌کند بلکه باعث افزایش فروش می‌شود.

اگر مشتری در صفحه فرود به صفحه خرید متصل شود آنگاه است که می‌توان گفت این سیاست تبلیغاتی موفق بوده است.

نمونه کمپین بازاریابی 360 درجه

کمپین بازاریابی 360 درجه از اکثر کانال‌های بازاریابی به طور هم زمان استفاده می‌کند تا شما را به امتحان یا خرید کالای مشخص شده هدایت کند.

این شامل استفاده از ایمیل‌های شخصی یا پیام کوتاه، تبلیغات و پست‌های فیسبوک یا توییتر، همراه با ایده‌های فعال سازی است.

به نظر می‌رسد در تبلیغات تلویزیونی، روزنامه و رادیو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا چند مثال برای توضیح بیشتر آورده‌ایم.

کمپین دونکین 360 Donuts

ماموریت: ترغیب مردم برای امتحان قهوه در دونات دونکین

ایده: عطر قهوه را به همراه تبلیغات Dunkin ‘Donuts منتشر کرده و از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی همین ارتباط را برقرار کنید.

نتیجه: افزایش 16 درصدی بازدیدکنندگان و 29 درصدی فروش دونات دونکین

کمپین Russell Hobbs 360

مأموریت: افزایش فروش و تقویت موقعیت تجاری لوکس انبوه.

ایده: تمام هزینه مسافرت به رم، پاریس یا لندن را به برخی از مشتریان هدیه دهید و این کار را از طریق کمپین 360 درجه انجام دهید.

نتیجه: آنها فقط در 5 هفته 866 ورودی دریافت کردند، 26 درصد از طرفداران فیسبوک و فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

نکات کلیدی بازاریابی 360 درجه

تاکتیک‌های بازاریابی 360 درجه

بازاریابی موفق هم استراتژی و برنامه مکتوب و هم اجرای تاکتیک‌ها و مردم و ابزارها را در نظر می‌گیرد.

شما باید استراتژی بازاریابی لازم برای رشد تجارت خود را توسعه دهید و روند فروش و بازاریابی را در عصر دیجیتال درک کنید.

براساس نیازهای منحصر به فرد توانایی خود در بخش بندی مشتریان را بالا ببرید.

باید به تجربه سایرین در اینکه چرا بسیاری از مشاغل هرگز به پتانسیل کامل خود نرسیده‌اند، توجه کنید.

رسانه‌های اجتماعی: یکی از مهمترین منابع برای بازاریابی وب است. شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهند که در هر زمان با مشتریان فعلی و بالقوه تماس مستقیم برقرار کنید.

همچنین این یک روش عالی برای تبلیغ دهان به دهان است، زیرا مخاطبان مواردی را که ارسال می‌کنید می‌بینند و آنها را با دوستان شان به اشتراک می‌گذارند.

ایمیل مستقیم: تاکتیکی که اغلب از آن به عنوان اقدام حلزونی یاد می‌شود هنوز هم بسیار مهم است.

ملاقات رودررو: همایش‌ها، مشارکت در صحبت کردن و حتی اجتماعات می‌تواند محلی برای ملاقات‌های رودرو و شناسایی مشریان بالقوه باشد.

خدمات مجازی: در حال حاضر با وجود مشاغل مجازی، شرکت‌ها خدمات خود را در سایت شان به صورت 24 ساعته ارائه می‌کنند. از این فرصت استفاده کنید تا همیشه در ارتباط باشید.

وبلاگ نویسی: موضوع مهم دیگری است که به شما این امکان را می‌دهد به طور مداوم از طریق تولید محتوای با کیفیت (بیشتر بخوانید) خود یا شغل‌تان را معرفی کنید.

ضمن اینکه با این کار می‌توانید مجموعه‌ای را ایجاد کنید که به مشتریان امکان می‌دهد هر زمان که بخواهند با شما ارتباط بگیرند.

برنامه‌های کاربرد: هم برنامه‌های وب و هم برنامه‌های کاربردی تلفن همراه روش‌های بسیار خوبی برای افزایش تجربه مشتریان با کسب و کار شما است چراکه همیشه با آنها در تماس هستند.

برنامه‌های تلفن همراه مفیدند زیرا به شما امکان می‌دهند در هر زمان و هر مکان به مشتریان خود برسید.

پست الکترونیک: بازاریابی پست الکترونیکی روشی عالی برای پخش اخبار مربوط به فروش یا معاملات و همچنین اطلاعیه‌های مربوط به شغل شما در حال انجام است.

با جمع آوری ایمیل‌ها و ایجاد لیست مخاطبان، می‌توانید پیام‌های خود را به طور خاص برای افرادی که بیشترین علاقه را به محصولات شما دارند، هدف قرار دهید.

نکات کلیدی بازاریابی 360 درجه

تیزر تبلیغاتی: یکی از سریعترین و در حال رشد و مؤثرترین شکل تبلیغات تیزر تبلیغاتی(بیشتر بخوانید) است. حضور در YouTube یا ارسال فیلم در وب سایت شما می‌تواند به بهبود تعامل با مشتریان فعلی یا بالقوه کمک کند.

بهینه سازی سایت در موبایل: داشتن یک طراحی عالی و استاندارد برای کاربران وب کافی نیست. باید سایت خود را برای مرورگرهای تلفن همراه بهینه کنید.

درصد افرادی که سایت‌ها را در دستگاه‌های تلفن همراه مرور می‌کنند با سرعتی سریع افزایش می‌یابد.

برگزاری جلسات تصویری: با نشان دادن چهره خود در زمان درست می‌توانید اعتماد به دست آورید.

تیم: هیچ کس بهتر از یک تیم مجرب نمایندگی حرفه شما را نمی‌کند. هیچ میزان از رسانه‌های چاپی، رسانه‌های اجتماعی (بیشتر بخوانید)، فیلم یا ایمیل نمی‌تواند جایگزین تجربه مشتری در کار با کارمندانی باشد که شما به کار گرفته‌ و تربیت کرده‌اید.

کمپین‌های 360 درجه بسیاری توسط برندها انجام می‌شود که روزانه با تعدادی از آن‌ها مواجه می‌شویم. شما هم اگر با کمپین 360 درجه جالبی روبرو شدید، در قسمت نظرات می‌توانید با ما درمیان بگذارید.

جمع بندی

راه حل های ویروسی در تبلیغات!

مفهوم برنامه بازاریابی 360 درجه این است که در تمام نقاط تماس ممکن، به مشتریان متصل شود. موفقیت در کنار هم قرار دادن چنین طرحی بسیار مهم است زیرا شما را قادر می سازد شانس یافتن مشتریان بالقوه جدید و مشارکت آنها را از طرق متنوع به حداکثر برسانید.

راه حل های ویروسی به طور خاص روی برنامه بازاریابی 360 درجه تمرکز می کند که در آن یک شرکت از تمام منابع موجود در دسترس خود برای دستیابی به چشم اندازها و مشتریان در تمام نقاط ممکن استفاده می کند.

#بازاریابی_360_درجه #بازاریابی_جامع #بازاریابی_برند #استراتژی_برند #صفحه_فرود #تاکتیک_بازاریابی #تولید_محتوا